fredag 2 juli 2010

SAFT, SAFT, FLÄDERSAFT....

Halloj!

Hoppas att du njuter av den härliga sommaren som har så mycket att ge!

Jag har plockat fläder blommor och gjort saft. Den blev riktigt läskande och god! Har bestämt mig för att göra riktigt mycket saft i år så att det räcker i höst också. Detta är min andra omgång med fläder, hoppas hinna med några till.....




Jag har minskat kraftigt på mängden socker, men saften blev ändå lagom söt & god.

Recept Lottas FLÄDERSAFT:
- 30 fläderblomklasar
- 2 citroner
- 7 dl socker
- 3 dl florsocker
- 3 msk citronsyra
- 1,5 l vatten

- Koka upp vatten och häll i socker och citronsyra så att det löser sig.
- Varva fläderblommor och skivade citroner i en skål och häll sedan över den heta vätskan.
- Täck över och låt stå svalt 2-4 dygn.
- Sila och häll saften på väl rengjorda flaskor.
- Jag förvarar stora mängder i frysen och tar fram till kylen efter hand, om man vill kan man tillsätta konserveringsmedel.

LYCKA TILL!

Önskar dig en underbar helg i sommarvärmen!
Tack för att du tittar in.

Kram Lotta

1 kommentar:

Anonym sa...

VI KOMMER OCH PROVAR SAFTEN!
KH