söndag 12 december 2010

Pepparkakstryffel

Halloj!

Hoppas att du har en mysig 3:e advent.

Idag bjuder jag på receptet på ett smaskigt och enkelt julgodis.

PEPPARKAKSTRYFFEL
1 dl grädde
50 g florsocker
25 g smör
125 g mörk choklad
1 tsk malen kanel
1/2 tsk malen kardemumma
1/2 tsk nejlikor
1/2 tsk ingefära

1. Koka upp grädde och florsocker i en kastrull.
Lägg i smör och choklad i bitar och låt smälta på svag värme.
2. Rör i kanel, kardemumma, nejlikor och ingefära.
Låt svalna och sedan halvstelna i kylen.
3. Forma runda tryfflar med händerna. Pudra över kakao och låt tryfflarna stelna i kylen.

LYCKA TILL!

Jag gjorde det riktigt lätt för mig idag och hällde smeten i knäckformar istället för att rulla kulor.

Önskar dig en skön söndagkväll!
Imorgon hälsar vi Lucia välkommen, så mysigt....

Kram Lotta

1 kommentar:

bakom berget sa...

Mums! Det där receptet ska jag spara. Enkelt och säkert underbart gott.
Här är kallt som i Sibirien ikväll. Jag har slagit in lite paket och nu ska jag testköra mitt nya röda strykjärn.
Ha en fin kväll och en mysig Luciadag i morron!
Kram Åsa.