måndag 20 december 2010

Juligt desserttips



PEPPARKAKSCHEESECAKE
8 portioner

Botten
250g pepparkakor
100g smör, smält

Fyllning
1 dl strösocker
3 st ägg
400g philadelphiaost
1 tsk vaniljsocker
1 msk pressad citron

Topping
3 dl crème fraiche
1.5 msk socker
1.5 msk vaniljsocker

- Botten: Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Mixa pepparkakorna till smulor och bred ut på botten av en form med löstagbar botten. Häll över det smälta smöret. Blanda runt så att smöret fördelar sig jämt bland pepparkakssmulorna. Platta till så det blir en jämn botten.

- Fyllning: Ta fram philadelphiaosten så den blir rumsvarm. Vispa socker och ägg pösigt. Rör osten mjuk och rör sedan ner den i äggvispet, vispa tills det blir en slät smet. Tillsätt vaniljsocker och citronsaft.

- Häll smeten i formen och ställ in i ugnen. Grädda i 40 minuter till smeten har stelnat och kakan har fått en fin brun färg. Ta ut kakan och låt den svalna.

- Topping: Rör ihop crème fraiche, socker och vaniljsocker. Bred över toppningen när kakan har svalnat helt.

LYCKA TILL!

Ha en skön kväll och missa inte Ernst härliga julmysprogram!

Kram Lotta

2 kommentarer:

Cathrin sa...

Åh vad glad jag blir när jag läser ditt inlägg! I flera år har jag gjort en så god cheesecake men tappat bort receptet och kunde så klart inte hitta det. Och nu har du det här. Det är kanske inget krångligt, men den här kakan är klart godast av de jag provat på. Tack!!! (Cheesecake tillhör en av de kakor jag inte bara vill baka utan även äta!)

Och god jul!
Kram
Cathrin

MIN LYCKA ♥ sa...

Jättefin!!! Den MÅSTE jag testa när allt kommer iordning i huset! Gud då gott!

Japp nu har vi fått nyckeln!! Vilken skum känsla, att gå in i huset första gången med egen nyckeln, kuuuul!

Idag blir det en massa jobb och vi ska köra ett flyttrace imorgon innan torsdagens dos av snöstorm kommer;( Inte bra! Men vi ska skynda oss och vara effektiva!

Ha en underbart fin jul och ta hand om er, och håll er nu friska;)

KRAM

Ps. ska uppdatera mig med kort så fort kameran kommer upp ur flyttlådan;)